Allmänt, Forskning, Okategoriserade, Utbildning

Rektorer möttes i Lund för att diskutera universitetens framtid

Den 17-18 november besökte rektorer från forskningstunga europeiska universitet Lund och Torbjörn von Schantz under två dagar. Det var LERU*-möte på högsta nivå och ministern för högre utbildning och forskning Helen Hellmark Knutsson deltog. Bland annat diskuterades vilka stora utmaningar som universiteten i Europa står inför.

Rektorer från LERU-universitet

Rektorer från LERU-universiteten samlades i Lund. Vänster om Torbjörn von Schantz står Bert van der Zvaan. Foto: Kennet Ruona

Kommer de europeiska universiteten att överleva i framtiden när Asien blir allt starkare? Det har Bert van der Zwaan, LERU-ordförande och rektor för Utrechts universitet skrivit en bok om. LUM fångade honom mellan programpunkterna.

Vilka är det stora utmaningarna för universiteten i Europa?

– Vi har en kamp att utkämpa, för nu växer de asiatiska universiteten sig snabbt starkare, den

Bert van der Zwaan. Foto: EchtMooij

ekonomiska balansen skiftar. Vi har redan braindrain av begåvningar inom teknik och medicin till Asien, där resurserna är större.

Hur kan lärosätena och campus konkurrera om studenterna när de finns allt fler digitala utbildningsalternativ?

– Även på campus så måste vi satsa på blended learning (traditionell salsundervisning blandat digitala inslag red:s anm) bland annat för att campusundervisning är fruktansvärt dyrt. Men campus kan erbjuda livskvalité genom kontakt med likasinnade studenter. Genom högre kvalité på utbildningen så får studenterna en kvalitetsstämpel som underlättar för dem på arbetsmarknaden.

Vad ser du för utveckling i hur studenterna tänker runt utbildning?

– I Nederländerna ser vi en tendens till att studenterna inte läser två år vid campus för att sedan välja digitala alternativ, ibland med långa mellanrum. Det handlar om det livslånga lärandet.

Vilka universitet tror du ligger i riskzonen för att försvinna de närmaste 20 åren?

– Jag tror att de forskningstunga, äldre universiteten med hög kvalité inte har något att frukta. Men de som ligger under toppskiktet riskerar att försvinna eller i vissa fall gå i konkurs. När konkurrensen hårdnar kommer studenterna inte vilja betala 100 000-tals kronor för att gå på ett halvbra lärosäte. Och även i Sverige kanske ni kommer ha terminsavgifter om ett par år.

Vad betyder ranking för konkurrenskraften?

– Ranking bryr jag mig inte om, jag anser att de har ett dåligt inflytande eftersom de bara värderar publiceringar. Jag bryr mig om att mitt universitet håller hög kvalité, tar hand om sina studenter väl och har stor relevans för samhället, såväl i staden som vi verkar i som i resten av Nederländerna och världen.

Fakta: Bert van der Zvaans bok heter ”Higher Education in 2040″. Utrechts universitet rankas på plats 68 i Times Higher Education och Lunds universitet ligger där på plats 93.

*LERU: League of European Research Universities.