Samverkan, Teknik

EU-projekt ska ge pålitligare elektronik

Till vardags omger vi oss av elektroniska produkter utan att egentligen tänka på det. Vi tar bilen eller tåget till jobbet, reser med flyg på semestern och har ett nära förhållande till vår mobiltelefon, iPad och laptop. Vi tar produkternas funktioner för givna tills den dag de plötsligt slutar att fungera. Faktum är att det händer ganska ofta – varje år betalar vi i Sverige omkring två miljarder kronor för att returnera produkter.

Erik Larsson

Erik Larsson är forskare vid Campus Helsingborg. Foto: Johan Persson

– Om vi lyckas få bort alla kundreturer skulle vi spara enormt mycket pengar, säger Erik Larsson, universitetslektor i elektro- och informationsteknik vid Campus Helsingborg.

Erik Larsson är forskningsledare för det svenska teamet vid Institutionen för elektro- och informationsteknik som ingår i EU-projektet BASTION. Förutom Lunds universitet deltar lärosäten och industripartners från Estland, Frankrike, Italien, Nederländerna och Tyskland i projektet.

Att tekniken fungerar och går att lita på är förstås viktigt för produkter som bilar, lastbilar, tåg, och inte minst flygplan. Projektet fokuserar på att hitta lösningar på två växande problem världen över: ”No Failure Found” och ”Ageing”.

– ”Ageing”, eller ”åldrande”, har poppat upp som ett ganska nytt fenomen. Allt eftersom tekniken utvecklas blir produkterna mindre. Du vill ha en mobiltelefon som är liten och snabb. När elektroniken krymper i storlek blir den också mer känslig och åldras snabbt, förklarar Erik Larsson.

Vad många användare inte tänker på är att en mobiltelefon innehåller flera miljoner transistorer. Med tanke på det är det inte så konstigt att en liten transistor går sönder.

Erik Larsson och hans kollegor undersöker möjligheter att bygga in mätinstrument i produkterna för att i ett tidigt skede kunna upptäcka fel, ställa diagnos och behandla felet. På så sätt kan din bil signalera att en bildel håller på att åldras, och verkstaden kan åtgärda problemet innan du blir stående på E4:an med motorproblem.

Den andra stora utmaningen forskarna står inför är ”No Failure Found”. Majoriteten av alla returnerade produkter beror på fel som tillverkarna inte kan hitta orsaken till.

– Det kan vara en varningslampa i bilen som indikerar fel på bromssystemet. Du tar bilen till service på verkstaden, där de inte kan hitta något fel. En bil innehåller massor av elektronik och det är inte lätt att veta vad som kan ha hänt. Det kan också vara så att du inte har använt bilen på rätt sätt, berättar Erik Larsson.

Med hjälp av inbyggda testinstrument ska forskarteamet nu mäta vad som pågår under tiden produkten används. Då kan till exempel en bil ge tecken att ”användaren hällde ju faktiskt diesel i tanken, men jag går på bensin”. Det låter som science fiction, men på LTH Ingenjörshögskolan är det fullt möjligt.

– Vi kommer att hitta någon form av lösning på dessa problem, säger Erik Larsson övertygande. Jag hoppas att vi får några patent, det uppskattas av EU.

Eva Nelsson

 

FAKTA om BASTION

EU-projektet BASTION (Board and SoC Test Instrumentation for Ageing and No Failure Found) fokuserar på problem relaterade till ”Ageing” (åldrande) och ”No Failure Found (NFF)”. Startskottet för BASTION gick den 1 januari 2014 och projektet pågår i tre år t.o.m. 2016. EU bidrar med 30 miljoner kronor genom det sjunde ramprogrammet, FP7.

Från LTH Ingenjörshögskolan deltar ett team bestående av forskningsledare Erik Larsson och doktoranderna Dimitar Nikolov och Farrokh Ghani -Zadegan. Deras specialistområde inom elektroteknik är test och pålitlighet.

Projektet koordineras av Testonica Lab i Estland.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *