Allmänt, Forskning

Fem tips för forskare i mötet med media

I en artikel i Expressen uppmanade Ekonomihögskolans forskningskommunikatör Evelina Lindén journalister att använda sin moraliska kompass och vara noga med att ge cred till den som ska ha det när de har intervjuat forskare – detta apropå ett fall där SVT tagit åt sig äran i en dokumentär. Här pekar hon på vad forskare själva kan göra för att undvika kulturkrocken mellan media och akademi.

Evelina Lindén

Evelina Lindén, forskningskommunikatör på Ekonomihögskolan, har jobbat med kommunikation i tio år och innan dess arbetade hon som journalist lika länge. Foto: Kennet Ruona

Se journalister och forskare som det dreamteam de är. 

Du som forskar har överblicken vad gäller ditt ämne, kan metoderna, sitter på det som kan bli en bra story – som i sin tur har mycket större chans att nå en bred publik om den berättas av någon som kan det journalistiska hantverket. Kombinationen av de här två yrkeskunskaperna kan bli helt oslagbar.

Inse att journalisten har helt andra arbetsvillkor.

Medan du har månader, kanske rentav år på dig att bli klar med en studie, har journalisten sällan ens en vecka, oftast inte ens en hel dag. Du är expert och journalisten har som jobb att kunna litegrann om mycket. Se aldrig journalisten som korkad. Han eller hon jobbar bara på ett helt annat sätt än du. Använd gärna en kommunikatör som kan brygga över klyftan!

Bygg en populärvetenskaplig publikationslista.

Journalister läser i allmänhet inte doktorsavhandlingar – av den enkla anledningen att det inte finns tid. Men säg aldrig nej till en journalist av det skälet. Istället: se till att publicera dig populärvetenskapligt! Då kan den som googlar ditt namn få fram en snabb essens av vem du är, vad du gör, vad du kan. Med resultatet att förfrågningarna du får blir mer och mer relevanta.

Öka din chans till citering och finansiering.

Forskare som förekommer i nyhetsmedier tenderar dessutom att bli mer citerade av forskarkollegor. Och den som citeras har större möjlighet att få forskningsmedel. Du kan alltså faktiskt vinna rent ekonomiskt på att bli lite mer medial.

Be att få se texten i förväg.

Även om det är snabba puckar, ta för vana att be att få läsa vad journalisten skriver innan det publiceras. Lova dem att vara snabb, och håll det löftet. Men ransonera rödpennan: koncentrera dig på dina pratminus, det vill säga det som journalisten citerar dig på.