Allmänt, Event

Flygande start för donationskampanj

Donationskampanjen, med målet att samla in tre miljarder fram till 2018, fick en flygande start. Lanseringen i slutet av januari följdes av många små och stora bidrag, och kampanjens egen webbsida rosades dessutom på twitter. Nu gäller det att surfa på den vågen och hålla entusiasmen igång …

Donationslansering

Rektor Per Eriksson vid kampanjlanseringen med Margot Wallström (till vänster) och Ulrika Nilsson. Foto: Gunnar Menander

Det finns även andra positiva vågor att surfa på. Inte minst det stundande 350-årsjubileet som förväntas innebära mycket fokus och synlighet för universitetet. Dessutom är filantropi något som ligger i tiden. Ulrika Nilsson som är chef för Donatorrelationer och projektledare Karin Hofvendahl har med andra ord stark medvind.

– Men detta är inte vårt lilla kontors projekt, utan donationskampanjen är hela universitets kampanj, betonar de.

– Kampanjsidan på webben kan ses som vårt skyltfönster, säger Karin Hofvendahl.

Där kan man hitta de tjugo utvalda givarområdena med de prioriterade tolv forskningsområdena och därutöver bland annat stipendier till internationella studenter, universitetets museer och Botaniska trädgården.

– Vill man ge till något annat får man så klart göra det också, och då kontaktar man oss i vanlig ordning.

Kampanjen omfattar allt donationsarbete på LU.

Att det är hela universitets kampanj innebär dels att man vill se anställda och studenter som goda ambassadörer, dels en förhoppning om att så många som möjligt känner lust att vara med och stötta. Rektor Per Eriksson föregick med gott exempel då han vid kampanjlanseringen lovade bort en liten del av sin månadslön.

– Tänk om man kunde visa på ett hundraprocentigt deltagande. Wow, vilken härlig gemenskap vi skulle skapa, säger Ulrika Nilsson.

Samtidigt som donationskampanjen lanseras så visar universitetets halvårsbokslut på ett överskott när det gäller forskningen, och länge har man hört talas om det växande myndighetskapitalet som verkar svårt att göra sig av med. Hur går det ihop?

– Det är helt olika källor. Forskningsanslagen är låsta och uppbundna medan donationsmedel mer kan ses som riskkapital. Vi kan vara lite snabbare, smidigare och modigare med våra pengar. Och det måste man vara om man vill hänga med i den snabba utvecklingstakten och vara internationellt konkurrenskraftig, säger Ulrika Nilsson.

Nu handlar donationskampanjen inte bara om pengar. Att bygga och vårda relationer liksom att arbeta för ett ökat idéutbyte mellan privatpersoner, företag och organisationer i regionen är minst lika viktigt, menar man på Donatorrelationer. Och arbetsinsatserna slutar knappast vid regiongränserna.

– Vi har alumner överallt – i hela Sverige, Europa och USA. Flera av dem var med vid kampanjlanseringen. Vi vill dessutom gärna gå utanför våra traditionella kretsar och få in så många som möjligt i den akademiska värmen, säger Ulrika Nilsson.

Från världen utanför kommer också den filantropiska medvinden. I länder som Storbritannien och USA har donationsmedel länge möjliggjort utvecklingen på framgångsrika universitet. Att filantropin nu även börjar bre ut sig i Sverige förklarar Ulrika Nilsson med den ökande globaliseringen.

– Jag tror att man känner behovet av ett ökat ansvar från alla när det gäller exempelvis klimathotet, för hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och sjukdomar. Just för sådana områden som vi bedriver forskning inom.

Maria Lindh

FOTNOT: Följ donationskampanjen på www.donationskampanj.lu.se. Webbsidan berömdes på twitter av Pierre Du Rietz som är VD för Web Service Award som årligen utser Sveriges bästa webbplatser.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *