Juridik

Gatujurister hjälper hemlösa

Den som är hemlös eller missbrukare har ofta dåliga kontakter med myndigheterna. Socialtjänsten, kronofogden, tingsrätten, migrationsverket och andra enheter fattar beslut som de berörda kanske inte förstår grunden till och inte kan hantera. Här kan Juridikcentrum hjälpa till.

Gatujurister

Gatujurister

Juridikcentrum är en ideell verksamhet startad av studenter från juristprogrammet i Lund. Syftet är att ge gratis juridisk hjälp åt utsatta människor som har svårt att klara sig igenom den legala snårskogen på egen hand.

– Jag har känt ett behov av att inte bara lära mig själv under utbildningen, utan också använda det jag lär mig på ett vettigt sätt. Att hjälpa dem som tycker att juridik är svårt känns väldigt bra, säger studenten Simon Hult.

Gruppens rådgivning sker för närvarande på tre ställen: på Diakonicentralen i Lund, Stadsmissionen i Malmö och hos kamratföreningen Comigen på Café Möllan i Malmö. Varje gång deltar två eller fler studenter från olika terminer.

– Det handlar ofta om att läsa skrivelser och tolka myndighetsbeslut. Vi kan också hjälpa till att ta den första kontakten med någon tjänsteman i ett visst ärende, förklarar Mathilda Blom.

Hur ofta får jag träffa mitt barn? Vilka skyldigheter har socialtjänsten i mitt fall? Varför kräver man mig på TV-licens när jag inte ens har någon TV? Hur gör jag för att söka uppehållstillstånd? Vad innebär bodelning vid en skilsmässa? Det är några av de många frågor som dykt upp.

Andra gånger kanske det inte finns några konkreta frågor – bara en mängd skrivelser i fönsterkuvert.

– På Comigen träffar vi ju före detta missbrukare som försöker komma tillbaka till samhället. Om de fått en bostad efter att länge ha saknat fast adress brukar det ramla  in många brev från myndigheterna. Alla dessa avskräckande fönsterkuvert kan man behöva hjälp med att ta itu med, säger Mathilda Blom.

Eddie Abrahamsson, som bokar in rådgivningsbesöken hos föreningen Comigen, håller med:

– Vi har nästan alltid dåliga erfarenheter av myndigheter och rättsväsende från vårt gamla liv. Det ökar vårt utanförskap och gör det svårt för oss att anpassa oss till en normal tillvaro. Att få hjälp med kontakterna med myndigheterna, och att få vara anonym om man så vill, är väldigt viktigt för våra medlemmar!

Misstron mot myndigheter och utomstående ”experter” fick även Juridikcentrum känna på vid starten förra våren. Vissa gånger satt studenterna av sina rådgivningspass utan att få några besökare. Men sedan det blivit tydligt att deras engagemang inte var någon dagslända, och när de som varit där och fått hjälp börjat berätta om saken för andra, så har intresset nu stadigt ökat.

Att det inte alltid går att lösa den besökandes problem spelar ingen avgörande roll.

– De allra flesta är nöjda bara vi lyckats förklara varför en myndighet tagit ett visst beslut och vad beslutet innebär. Enbart det att vi tar oss tid att lyssna på deras berättelser verkar också betyda mycket, säger Karl Emil Ekdahl.

Viljan att använda sina kunskaper för att hjälpa behövande människor utgör studenternas drivkraft. Men de får samtidigt en hel del nyttiga erfarenheter.

– Vi lär oss att sålla i en stor informationsmängd och plocka fram det juridiskt relevanta i en lång berättelse, säger Simon Hult. Han talar också om värdet av att tillägna sig ett professionellt förhållningssätt där engagemang och kunnande kan gå sida vid sida.

– Vissa historier kan vara väldigt upprörande, men vi får ju inte låta känslorna ta över. Därför är det skönt att vi är flera i gruppen, menar Karl Emil Ekdahl och Mathilda Blom.

Text: Ingela Björck

Foto: Kennet Ruona

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *