Medicin, Samverkan

Kalenderflickor i cancerforskningens tjänst

Professor Stina Oredsson och innehavaren till butiken Kvinnligt under, Carolina Le Prince, har en lättklädd kalender ihop. Ett ovanligt sätt att dra in pengar till forskningen som resulterat i över 230.000 kronor.

Stina Oredsson o Carolina Le Prince

Professor Stina Oredsson (till höger) tar emot intäkterna för kalendern och modevisningen som initierats av Carolina Le Prince (mitten).

Carolina Le Prince visar oss kalendern i sin butik där väggarna är täckta av spetsbehåar och trosor i svart, vitt och pastell. Under kristallkronan står en energisk kvinna. Håret har vuxit ut och cancerbehandlingen är avslutad. Att hon skulle bli sjuk i bröstcancer var ödets grymma ironi, eftersom hon precis engagerat sig för att samla in pengar till just bröstcancer – ovetandes om att hon själv var sjuk i samma sjukdom.

– Jag och några andra butiker skulle tillsammans ordna en modevisning och i år före-slog jag att vi skulle skänka bort pengarna till bröstcancerforskning. En väninna som arbetade på universitetets donationsavdelning kopplade ihop mig med Lunds universitet och forskaren Stina Oredsson.

Stina Oredsson och Carolina Le Prince blev en lyckad matchning. Trots att de har valt helt olika yrkesbanor har de mycket gemensamt – stora doser av järnvilja, självförtroende och engagemang. Stina Oredsson är cellbiolog och leder en forskargrupp som forskar på cancerceller. Tillsammans försöker kemister, biologer och medicinare ta fram giftiga substanser som kan döda de allra elakaste cancercellerna i en tumör, de få, men aggressiva cancerstamcellerna. De cellerna kan överleva tuffa behandlingar, för att sedan ligga dolda i kroppen i många år innan cancern kommer tillbaka igen.

– Eftersom det alltid finns fler idéer och fler forskare än vad det finns pengar, så är alla sätt att samla in pengar på viktiga. Det är ett konstigt system vi har – först anställer vi  duktiga forskare universitetet och sen är det ändå inte säkert att det finns pengar så att de får forska, säger Stina Oredsson.

Stina Oredsson har varit mycket engagerad i projektet som har gett många ringar på vattnet. Modevisningen beskriver hon som en riktig show, med catwalken uppbyggd i en bilverkstad.

– Sanslöst, definitivt det mest unika som hänt på en däckfirma! Modeller i alla åldrar visade underkläder, kappor och skor. Mest jubel fick en 70-årig dam. Och sen kom jag och pratade om cancerceller och lät folk titta på celler i mitt mikroskop.

Biljettintäkter och en auktion på modevisningen gav 35.000 kronor. Men Carolina Le Prince tyckte inte att det dög. Det var för lite. Hon var mitt uppe i sin egen tuffa behandling när idén med att göra en kalender dök upp. Hennes butik har många facebookföljare så hon sökte efter kalenderflickor den vägen. 14 modiga kvinnor som drabbats av bröstcancer svarade att de ville ställa upp och försöka dra in pengar till forskningen. Då fick Carolina sätta igång och leta efter människor som vill jobba gratis för en god sak – fotograf, sminkös, frisör, tryckeri. Samtidigt var hennes minne och tankeförmåga inte vad den brukade vara på grund av cellgiftbehandlingen.

– Att jag ändå orkade hänger nog ihop med att jag tränade intensivt under hela min behandling, eftersom jag var med i en studie om träning och cancersjukdom. Jag är jättestolt över kalendern. Fotografen Åsa Siller har verkligen fångat olika känslor hos alla, säger Carolina Le Prince.

Både Carolina Le Prince och Stina Oredsson tycker att det bästa med detta projekt är de möten med människor som de har fått vara med om, som de beskriver som fantastiska.

– Jag har aldrig kommit riktigt nära cancerpatienter förut, trots att jag forskar på cancer.  Nu har jag mött så många modiga öppna kvinnor. Jag hoppas att jag har kunnat avdramatisera cancer något, så att det blir lite mindre skrämmande, avslutar Stina Oredsson.

Text: Jenny Loftrup

Foto: Gunnar Menander