Event

Levande historia vid Campus Open i Helsingborg

18 populärvetenskapliga föreläsningar under en fredagseftermiddag i november. Årets Campus Open komponerades av så vitt skilda teman som mode, ledarskapsmyter, smarta mobiler i transportforskningen, litterär turism och inte minst Dick Harrisons berättelse om staden som trotsade ödet.

Dick Harrisson

– Svenskar och danskar har turats om att sätta krokben för Helsingborg, berättar historieprofessor Dick Harrison. Foto: Johan Persson

– Själva namnet Campus Open syftar på att det tillverkades tennisbollar i Campus Helsingborgs lokaler på Tretorns tid, säger rektor Jesper Falkheimer och välkomnar besökarna i en överfull aula.

Historieprofessor Dick Harrison och kommunikationsexpert Timothy Coombs står för dagens inledande huvudnummer, följt av en färgstark ämnespalett av sexton korta föredrag.

Kön ringlar sig lång och de besökare som inte får plats slussas vidare till hörsalen intill, där de kan följa Dick Harrisons spektakulära framträdande på storbildsskärm. ”Var det på riktigt?” frågar sig någon efteråt, och har inte riktigt uppfattat att forskarna uppträder live på andra sidan väggen.

– Helsingborg är staden som ideligen har råkat illa ut, men som gång på gång lyckats återhämta sig, berättar Dick Harrison. Han håller åhörarskaran fängslad och berättar bitvis återhållsamt, för att sedan plötsligt kasta ur sig orden med stegrande intensitet.

– Året var 1721 och Helsingborg hade nått sin absoluta botten, säger han med gäll röst och gestikulerar i sin medeltida dräkt. När pesten slog till och danskarna förgiftade brunnsvattnet fanns det till slut bara sjuhundra invånare kvar!

Om Dick Harrison hade slutat där hade det blivit en ganska dyster historia som målades upp för publiken. Men som tur var fick staden vind i seglen under 1800-talet och utvecklades till en blomstrande sjöfartsstad med flera betydande konsuler, som ”Galoschkungen” Henry Dunker.

Helsingborgs invånare förstod vikten av att vårda sina relationer med omvärlden, vilket är lika aktuellt på 2000-talet enligt Timothy Coombs, gästprofessor från University of Central Florida.

– Public relations hjälper organisationer att nå sina mål, menar han.

Ett exempel är Nationella strokekampanjen, som drivs av Sveriges landsting och regioner för att lära allmänheten symtomen på stroke.

– Nationella strokekampanjen har 23 626 likes på facebook. Mer än 170 000 personer har gjort AKUT-testet, som är en del av kampanjen. För samhället i stort innebär det att människor får bättre liv, säger Timothy Coombs.

Ikeas vision att skapa en bättre vardag för de många människorna – och samtidigt en hållbar framtid – kallas med kommunikationsexpertens ord ”Corporate social responsibility”. Och visst kan man väl säga att även Campus Open bidrar till ett bättre samhälle?

– Vi vill vara en del av regionens utveckling, och då är det viktigt att vi är öppna och kommunicerar vår forskning. Campus Open blev oerhört lyckat i år. Det kom över 350 besökare som alla var intresserade av ny kunskap, säger Jesper Falkheimer, rektor vid Campus Helsingborg.

Eva Nelsson

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *