Allmänt, Forskning, Utbildning

Listan: Fem lärdomar om rankning

Ska vi spela rankningsspelet? Är det ens möjligt att låta bli? Innovationsforskarna på CIRCLE och Entreprenörskapsforum höll ett rankningsseminarium i början av terminen. Kristina Eneroth, vicerektor för internationalisering, listar några viktiga slutsatser.

Kristina EnerothInternationell rankning är här för att stanna. Man behöver inte gilla det, men internationell rankning hade inte haft sådant genomslag om den inte levererat någon form av värde för studenter och andra intressenter. Resultaten är inte nödvändigtvis fullt ut rättvisande, men de är enkla och därför slagkraftiga.

Bra forskning ger bra utbildning? En kritik som ofta förs fram är att mycket rankning är baserad på forskning. Det stämmer, men bland universitet som rankas bland topp 25 är flertalet också kända för att vara mycket duktiga på utbildning. Kanske är det trots allt någon form av genomgående kvalitet som uppmärksammas?

Konkurrensen om platserna på topp 100 listan hårdnar. För LU handlar internationell rankning idag mycket om att skapa förutsättningar för framgångsrik internationell marknadsföring. LU har ett gott rykte, men det är en fördel att tillhöra topp 100-listan och konkurrensen om att hålla sig kvar där hårdnar betydligt i takt med att asiatiska universitet alltmer etablerar sig internationellt.

Rankning är inget bra sätt att förstå hur kvalitet kan utvecklas. Det är svårt att veta hur man ska förbättra en verksamhet baserat på rankningsresultat. Internationell ackreditering ger betydligt bättre möjligheter till input för hur den egna verksamheten kan utvecklas.

Internationell jämförelse är viktigast! Som internationellt universitet så vore det fantastiskt om institutioner och/eller program och ämnen gav sig i kast med internationell rankning inom sina respektive områden! Det är svårt att kritisera ämnesbaserad internationell rankning på det sätt som man kan göra med universitetsgemensam rankning. Betydelsen av internationell jämförelse blir allt viktigare, liksom att ännu mer väga in studenternas erfarenheter.

Text: Britta Collberg

Foto: Gunnar Menander

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *