Event, Humaniora

Listan om fem anledningar att delta i läskonferensen README

Konferensen README i maj hoppas bli en mötesplats för diskussioner om läsning. Medie- och kommunikationsvetaren Nils Holmberg, en av föreläsarna på README, listar fem saker som gör att man inte bör missa konferensen.

Nils Holmberg

Nils Holmberg om varför man ska delta i README.

Få reda på ny forskning om läsning i olika medier. Läser vi olika på papper och på internet? Barn och ungdomar tillbringar mycket tid på internet. Forskarna studerar hur barn och unga läser på internet och hur animerad internetreklam påverkar deras visuella uppmärksamhet i läsningen.

Testa hur man läser med Humlabbs utrustning. På konferensen finns det stationer där det ges möjlighet att själv testa den mätutrustning som forskare använder när de undersöker läsprocessen. Genom att prova t.ex. eye-tracking kan man själv se hur ens ögon rör sig genom en text. 

Ta del av nya metoder som stärker barns läsförmåga. Det utvecklas många elektroniska läromedel som anpassar sig efter användarens kompetens. Dessa kan t.ex. hjälpa barn med särskilda läsproblem och de åskådliggör också läsprocessen för barnen själva, vilket hjälper dem att bli medvetna om och att kunna prata om sitt läsande.

Delta i spännande diskussioner. Blandningen av människor från olika branscher med olika kunskaper ger möjlighet att utbyta erfarenheter om framtidens forskning om läsandet. Vilken betydelse har ljudmiljön på läsningen och inlärningen? Hur kommer framtidens bibliotek att fungera och varför då? Förändras våra beteenden med digitala medier?

Utöka sitt kontaktnät inom läsforskning, skola och näringsliv. Ofta diskuterar grupper som berörs av läsfrågan var för sig. På README-konferensen får personer som är intresserade av läsfrågan möjlighet att träffa folk från andra branscher än sin egen. Det kan ge nya infallsvinklar i ämnet och ge öppningar för nya samarbeten och forskningsinitiativ.

Text: Gisela Lindberg

Foto: Gunnar Menander

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *