Forskning, Teknik

Listan om tips för att nå ut med forskning via webbinarier

Christian Hulteberg är kemiteknikforskaren som ­började med webbinarier när barnen kom och tiden till resor inte längre fanns. Idag brukar ett hundratal personer koppla upp sig och följa hans interaktiva entimmes-föredrag, inte minst industrifolk från Indien, Japan och USA.

Kemiteknikforskaren ­Christian ­Hulteberg ger fem tips på hur man kan nå ut med forskning via webbi­narier. Foto: Kristina Lindgärde

Fundera på vitsen. Webbinarier ger sällan vare sig pengar eller poäng, men kan vara ett kul, bekvämt och effektivt sätt att nå ut till nya grupper. Som en bonus gör du dig ett namn inom ditt kunskapsområde och kan bli anlitad som expert.

Koppla ihop med ett nyhetsbrev. Hur ska folk hitta dig? Definiera din publik och bygg upp en kontaktdatabas som du kommunicerar med via nyhetsbrev. I dessa kan man tipsa om kommande dragningar och hålla ordning på anmälningar och kontaktlistor. Gillar dina lyssnare det de får höra kommer de att tipsa andra.

Håll det exklusivt. Visst, det är en smaksak, men lägger du upp föredragen på YouTube efteråt minskar incitamenten att personer ska följa dig live. Personer som följer live-sändningar tenderar att bli mer engagerade och lära sig mer samtidigt som det blir lättare för dig att återkoppla. Bor publiken i vitt skilda tidzoner kan du hålla samma föredrag två gånger, ett med morgonkaffet och ett senare samma kväll.

Använd chatten… Ett webbinarium skiljer sig från en vanlig webbsändning genom att vara mer interaktivt, t.ex. genom en chatt. Antingen sköter du chattandet själv eller låter någon kollega ta hand om det. Man kan också besvara frågorna efteråt och mejla ut svaren till alla deltagarna.

… och andra interaktiva verktyg. Eftersom du inte har ögonkontakt med åhörarna så kan du inte se om de mentalt börjar logga ut. Men i de flesta mötesverktyg finns en liten varningslampa som börja lysa om många växlar över till andra webbläsare. Då gäller det att skoja till det, ställa en fråga eller rentav säga fel för att återvinna uppmärksamheten. Ett annat pedagogiskt grepp är omröstningar. Exempelvis ställa frågan ”hur mycket av alla grejer runtomkring tror dig tror du har tillverkats med hjälp av katalysatorer? (Rätt svar är 90 procent.)