Event, Humaniora, Samverkan

Mode mellan himmel och jord

Mat och mode, ekologiskt mode, danskt mode, visuell couture, textil och mode, barnmode och estetiskt arbete. När Campus Helsingborg och Dunkers Kulturhus arrangerade en workshop på temat ”Mode mellan konst, kultur och kommers” samlades flera av Nordens modeforskare och designer Lars Wallin för att diskutera mode ur olika perspektiv.

Lars Wallin

Lars Wallin i mitten bland deltagarna i paneldebatten på Dunkers. Han flankeras av Anna Hedtjärn Wester och Philip Warkander.

Modevetenskap gjorde sitt intåg på universiteten så sent som i början av 2000-talet, och intresset för ämnet fortsätter att öka. Mode diskuteras flitigt i kommersiella och sociala medier och är ett populärt ämne i bloggar, twitterinlägg, teater, film och TV-program.

 – Tack vare vår omfattande export är modebranschen en av de viktigaste industrierna i svenskt näringsliv, menar Louise Wallenberg, föreståndare för Centrum för Modevetenskap vid Stockholms universitet.

Mode förknippas ofta med kläder, men kan uttryckas i många olika former. ”Det blåser en designvind över Bohuslän”, skriver livsstilsbloggaren Hemmakatten och syftar på alla inredningsbutiker som dyker upp som små smultronställen längs västkusten.

– Skärgårdsbutikerna är en plats där man säljer ”det goda livet” och laddar produkterna med mening. Butiksinnehavaren skapar vackra stilleben och använder marina symboler som ankaret, båten och måsen, säger Ida de Wit Sandström, programkoordinator för kandidatprogrammet i modevetenskap.

Att mode är kommers råder det ingen tvekan om. Och med en allt högre konsumtion och pressade priser på världsmarknaden följer också frågor om modebranschens ansvar för miljön och hållbart mode.

– Att handla begagnat och ekologiskt har blivit en tongivande trend. Idag efterfrågas ofta det personliga och etiska modet. Det är en vurm för det långsamma och ”slow fashion”, säger Cecilia Fredriksson, professor i etnologi vid Lunds universitet, Campus Helsingborg.

”Trash into treasure” är ett uttryck för hur begagnade och slitna kläder idag betraktas som något exklusivt och trendigt, menar hon. Åhléns samarbetar med Myrorna, Sveriges största butikskedja för begagnade varor, som ger nytt liv åt kläder som inte blivit sålda.

Modebranschens ansvar för etik, miljö och hållbarhet var också ett återkommande tema i den avslutande paneldebatten, modererad av modejournalisten Salka Hallström Bornold.

– De stora modeföretagen presenterar nya trender varje vecka för att vi alltid ska känna oss fel: ”Köp nytt! Köp nytt!”. Frågan är varför vi jagar de låga priserna, säger modeskaparen Lars Wallin, som själv arbetar långsiktigt med mer tidlöst mode och couture-beställningar.

Idag producerar stora modeföretag kläder i låglöneländer som Bangladesh, där det inte är ovanligt att fabriker rasar ihop. Men genom att höja priset med bara tio kronor kan man förändra mycket, menar Lars Wallin:

– Det gäller att modeföretagen vågar behålla delar av kollektionen från säsong till säsong, så att kunderna kan hitta sina favoriter. För dig som konsument gäller det att tänka till. Köp produkter som du kommer att ha länge!

Text: Eva Nelsson

Foto: Åsa Lundgren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *