Forskning, Naturvetenskap

Listan: Om vad som krävs för en kreativ forskningsmiljö

Emma Sparr är professor i fysikalisk kemi och var en av deltagarna vid symposiet ”Kreativa miljöer” som hölls i början av september. Här listar hon det som hon anser krävs för en kreativ forskningsmiljö.

Emma Sparr hojdare

Emma Sparr listar det som hon anser krävs för en kreativ forskningsmiljö.Foto: Gunnar Menander

1. VETENSKAPLIG STYRKA OCH MÅNGFALD. Kreativitet triggas av att arbeta med människor som kan andra saker och har andra förmågor än en själv. Man ser saker på nya sätt, får andra perspektiv. Mångfald gäller också ålder, kön, nationalitet. I min egen forskningsmiljö är vi tjugo olika nationaliteter – det betyder mycket för vitaliteten och kreativiteten.

2. GENEROSITET OCH ENGAGEMANG. Om jag fick välja mellan att få x antal miljoner och jobba ensam någonstans, eller få hälften så mycket och arbeta i en vetenskapligt stark och väl fungerande miljö skulle jag tveklöst välja det senare. För att det sen ska bli kreativt måste människor också vara intresserade av vad andra gör, vara generösa och dela med sig av sin kunskap och vara öppna för samarbete.

3. FRIHET. Forskningen ska initieras av forskarna själva och inte bestämmas utifrån.

4. ARBETSRO. Forskarna måste få tid att ägna sig åt kärnuppgiften och inte begravas i andra ”måsten”, t.ex. administration.

5. RIMLIG TRYGGHET. Om man inte vet om man har pengar om ett halvår så vågar man nog inte gå nya vägar. Allt handlar dock inte om pengar – utan också om attityd. När forskning utvärderas bör man vid sidan av ren produktivitet också se till rörlighet – både ämnesmässigt och geografiskt – och risktagande, sådant som gör att det tar längre tid, men kanske ger mer utdelning på sikt.

 Britta Collberg

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *