Forskning, Humaniora

Muslimska megastjärnor – glada och hjälpsamma

Glad, hjälpsam och ansvarstagande är den bild som musikstjärnor ska förmedla av den muslimske mannen. Islamologen Jonas Otterbeck har turnerat med en av den muslimska världens megapopstjärnor Maher Zain, en svensk doldis med miljontals fans och över en halv miljard visningar på YouTube.

Maher Zain föddes i Libanon och kom till Sverige åtta år gammal. Han slog igenom 2009 med ”Thank You Allah”. Foto: Dreamstime

– I den här musikgenrens videor visas bilden av en varmt leende och välvillig religiös man upp. Han är ansvarstagande, hjälper sina vänner, leker med barn och är aktiv i samhället, säger Jonas Otterbeck. Han är välklädd, antingen kostymklädd eller ungdomligt casual, men aldrig fattig. Sammantaget en riktig svärmorsdröm, fortsätter han.

Denna typ av muslimsk musikartist började dyka upp i början på 2000-talet. De är superstjärnor som sjunger västerländsk, arabisk, turkisk och malaysisk popmusik med muslimska religiösa budskap i texterna.

– Maher Zain är kanske lite för snygg egentligen, konstaterar Jonas Otterbeck. Men man kan förhandla om utseendet men aldrig om budskapet i texterna i den här världen. Om de handlar om kärlek är det kärleken mellan man och hustru. Det finns ett övergripande andligt budskap – om hur en god muslim ska vara och leva och om kärleken till Gud.

Västerländsk popmusik anses av en del muslimska lärde locka till ett syndigt liv. Men framförallt unga muslimer vill vara en del av det moderna samhället och att lyssna på popmusik stöpt i muslimsk form blir då ett alternativ.

Musiken är en variant av den globalt spridda popmusiken både vad gäller texterna och framförandet på scen. Konserterna präglas av islamiska normer och artisterna dansar inte trots att musiken ofta är rytmisk då dans riskerar att bidra till att artisterna sexualiseras. Det är vanligt att de här musikerna deltar i välgörenhetsturnéer och insamlingsgalor. En egenhet är att de mest populära skivorna ibland spelas in i två versioner, en med och en utan instrument då det finns en föreställning hos vissa muslimer att instrument i sig inte är tillåtna. Men eftersom man vill lyssna på pop görs musiken ”voice only”.

Jonas Otterbeck. Foto: Kennet Ruona

– Artisterna för ut ett budskap om att man som muslimsk man bör vara god och kan vara modern, en bild som står i kontrast med föreställningen om skrikande, förtryckande och aggressiva fundamentalister. Man vill också visa att det är okej att gå ut och ha roligt med sin familj, säger Jonas Otterbeck.

Förutom pop finns idag också dockor, serietidningar, filmer och modemagasin som är anpassade för en muslimsk konsumtionsmarknad.

Bakom flera av de här artisterna finns skivbolaget Awakening Records. Bolaget har huvudkontor i Kairo och Dubai och handplockar artisterna, som måste vara seriösa i sin tro för att kunna representera bolaget på rätt sätt.

Tidigare hade bolagen full kontroll över musiken och över hur artisten framställdes men i och med sociala medier har det kommit in en ny lekfullhet och direkthet mellan artisterna och fansen i form av videokonferenser och chattar. En utveckling som artisterna välkomnar men som gör det svårare att kontrollera hur artisterna representeras.

Gisela Lindberg

Läs resten av artiklarna i temat ”Mansrollen”